Συλλογές της ημέρας

Συλλογή Πινάκων

Στις αίθουσες Α,Β,Γ του Μουσείου. Αίθουσα Α: Στον προθάλαμο του ορόφου κυριαρχούν περισσότερο οι ιστορικοί πίνακες. Ξεχωρίζουμε τις τέσσερις χαλκογραφίες του Γάλλου R. Paton που αναφέρονται στα Ορλωφικά, συγκεκριμένα στη ναυμαχία του Ρώσου ναυάρχου Ορλώφ με τους Τούρκους στο στενό του Τσεσμέ (Σμύρνης) το 1770. Οι άλλοι πίνακες είναι ελαιογραφίες και χαλκογραφίες που αναφέρονται σε διάφορες ναυμαχίες εναντίον των πειρατών που τα χρόνια εκείνα (18ος-19ος αιώνας) λυμαίνονταν τα νησιά του Αιγαίου Πελάγους. Πάνω από τις πόρτες που οδηγούν στις αίθουσες Β και Δ έχουν τοποθετηθεί πίνακες με απόψεις ολόκληρης της πόλεως Χίου: μία ακουαρέλλα του 1818 από τον G. Barry και ένας πίνακας του 1785. Στους τοίχους ανάμεσα στις πόρτες των δωματίων Β, Γ και Δ εκτίθενται έξι πίνακες που έχουν θέμα τους τη σφαγή της Χίου το 1822, ελαιογραφίες (οι δύο είναι αντίγραφα έργων του E. Delacroix) και μία λιθογραφία του E. Delacroix. Αίθουσα Β: Στην αίθουσα αυτή εκτίθενται πίνακες - πορτραίτα των μελών μεγάλων οικογενειών της Χίου. Οι περισσότεροι πίνακες είναι σύγχρονοι με τα πρόσωπα που απεικονίζουν. Μεταξύ των προσώπων που απεικονίζονται, ξεχωρίζουν τα πορτραίτα της Τζένης Σκυλίτση (1853), της Αλεξάνδρας Μαυροκορδάτου-Σκυλίτση (1872), του Αμβρόσιου Λεων. Αργέντη (1861), της Βιερού Αργέντη (1861), της Τζούλιας Ράλλη-Αργέντη (1890), της Μαρίας Τζούλιας Αργέντη (1877), και του Παντελή Αργέντη (1879).Στην αίθουσα υπάρχει μια μαρμάρινη προτομή της Μαρουκώς Αργέντη και μπρούτζινες προτομές των παιδιών του Φίλιππου Π. Αργέντη (Φανή, Τζιωρτζίνα, Παντελής).ευαγγέλιο με στάχωση από ελεφαντόδοντο Αίθουσα Γ: Θέμα των πινάκων του χώρου αυτού είναι οι φορεσιές (ανδρικές και γυναικείες) που φορέθηκαν στη Χίο από το 16ο ως τον 20ο αι. Εδώ ο επισκέπτης μπορεί να δει συγκεντρωμένες όλες τις παραλλαγές και τις ποικιλίες, τόσο γεωγραφικά (κατά χωριό και ομάδες χωριών, π.χ. Καμπόχωρα- Βορειόχωρα), όσο και χρονικά, δηλαδή κατά αιώνες. Οι παλαιότεροι πίνακες ζωγραφίστηκαν από περιηγητές που επισκέφθηκαν οι ίδιοι τη Χίο. Οι νεώτεροι (του 20ου αιώνα) φιλοτεχνήθηκαν με βάση τις πληροφορίες και την περιγραφή κατοίκων της υπαίθρου που συγκέντρωσε ο ίδιος ο Φίλιππος Αργέντης. Στις τρεις προθήκες έχουν τοποθετηθεί πορσελάνινα ομοιώματα των ενδυμασιών που εικονίζονται στους προηγούμενους πίνακες. Τα αγαλματάκια αυτά έγιναν στο Λονδίνο από την D. Court, κατά παραγγελία του Φιλ. Αργέντη, ο οποίος μάλιστα, κατόπιν, κατέστρεψε τις μήτρες για να είναι η συλλογή αυτή μοναδική.

Αρχείο Ζωής Καρέλλη

Το αρχείο περιέχει μεγάλο μέρος του έργου της Καρέλλη. Ποιήματα και πεζά, θεατρικά έργα, άρθρα και δοκίμια, κριτικές και μεταφράσεις. Περιέχει χειρόγραφα και δακτυλόγραφα της Καρέλλη καθώς και πλήθος αταύτιστων ποιημάτων και κειμένων. Ακόμη περιλαμβάνει πλήθος δημοσιευμάτων, κειμένων και κριτικών για την Καρέλλη και το έργο της. Πλούσια είναι και η εισερχόμενη αλληλογραφία που υπάρχει στο αρχείο, κυρίως με άλλους λογοτέχνες. Εικάζουμε πάντως ότι μεγάλο μέρος της αλληλογραφίας λανθάνει. Το αρχείο περιέχει ακόμη δημοσιεύματα και κείμενα τρίτων, καθώς και ορισμένα τεκμήρια που σχετίζονται με τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη. Ιδιαίτερη μνεία χρειάζεται να γίνει για το πλήθος τετραδίων και σημειώσεων που εντοπίστηκαν στο αρχείο. Η Καρέλλη έγραφε σκέψεις, στίχους και σύντομα κείμενα σε σημειωματάρια, σε τετράδια, σε λυτά φύλλα διαφόρων μεγεθών, σε φακέλους, στο πίσω μέρος προσκλήσεων, σε κομμένα χαρτιά και αλλού. Τα τεκμήρια αυτά δεν παρουσίαζαν καμία τάξη όπως άλλωστε και το μεγαλύτερο μέρους του αρχείου. Το αρχείο ενδείκνυται για τη μελέτη της ζωής και του έργου της Καρέλλη. Περιέχονται πολλές γραφές ποιημάτων καθώς και πλήθος αταύτιστων ποιημάτων και κειμένων. Ακόμη βιβλιογραφικά και εργογραφικά σημειώματα. Μαζί με το αρχείο παρέμειναν τεύχη περιοδικών, κυρίως της Ευθύνης, που περιέχουν δημοσιεύσεις της Καρέλλη, καθώς και ορισμένα βιβλία από τη βιβλιοθήκη της που περιέχουν ιδιόχειρες σημειώσεις.

Για προγραμματιστές

Είστε προγραμματιστής και σας φάνηκε ενδιαφέρον το μητρώο; Μπορείτε να έχετε τις συλλογές του μητρώου για επεξεργασία μέσω γνωστών πρωτοκόλλων.

Μάθετε περισσότερα...

Καλώς ήλθατε στα Μητρώα Πόρων Ανθρωπιστικών Σπουδών.

Το εργαλείο αυτό αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του έργου DARIAH-ΑΤΤΙΚΗ Ανάπτυξη της ελληνικής ερευνητικής υποδομής για τις ανθρωπιστικές επιστήμες ΔΥΑΣ.

Μέσω αυτού ο χρήστης ερευνητής ή μελετητής των ανθρωπιστικών επιστημών και των τεχνών μπορεί να αναζητήσει πληροφορίες τόσο για φορείς (οργανισμούς ή ιδιώτες) της Ελλάδας, όσο και για τις συλλογές, φυσικές και ψηφιακές, που κατέχουν ή διαχειρίζονται.

Oι χρήστες του εργαλείου αξιοποιούν την προσφερόμενη τεχνογνωσία και τους διαθέσιμους ψηφιακούς πόρους για την αναβάθμιση της ποιότητας της έρευνάς τους ή και για εκπαιδευτικούς σκοπούς.

Οι διαχειριστές πολιτιστικών συλλογών (αρχειονόμοι, βιβιοθηκονόμοι, επιμελητές μουσείων) αξιοποιούν τη συλλογική τεχνογνωσία για την ευρύτερη δυνατή κοινωνική αξιοποίηση των ψηφιακών πόρων των ανθρωπιστικών επιστημών και της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Το περιεχόμενο του ψηφιακού εργαλείου εμπλουτίζεται και επικαιροποιείται συνεχώς με φιλοδοξία τη διάδοση του ελληνικού αναλογικού και ψηφιακού περιεχομένου και την πρόσβαση σε επιστημονικό περιεχόμενο. Γι’ αυτό και η συμβολή των χρηστών είναι απαραίτητη.

Το έργο κατέστη εφικτό χάρη και στην πολύτιμη συνδρομή των υπευθύνων των φορέων στους οποίους απευθύνθηκε το ΔΥΑΣ, τους οποίους και ευχαριστούμε θερμά.

Για διορθώσεις, επικαιροποιήσεις στοιχείων ή και για εισαγωγή νέων οργανισμών και συλλογών παρακαλούμε να συμπληρώσετε τις αντίστοιχες φόρμες:

  • φόρμα οργανισμών
  • φόρμα συλλογών
και να τις στείλετε στο dyas@academyofathens.gr